zondag 15 februari 2009

De verkiezingscampange is geopend, nu ook op internet

Barack Obama dankte zijn overwinning tenminste gedeeltelijk aan de campagne op Facebook en andere nieuwe en immens populaire webstekken voor sociale netwerken. Opmerkelijk was hoe de internetcampagnes voor de Amerikaanse verkiezingen ook bij ons hun effect niet misten. Tijdens vorige presidentsverkiezingen kon men ongetwijfeld een zeldzame geengageerde Vlaming aantreffen met een Amerikaanse campagnesticker op auto of brieventas, maar aan de laatste verkiezingen nam Vlaanderen voluit deel. Op Facebook, de meest populaire webstek waarop je met kennissen op informele basis informatie kan uitwisselen, werden velen 'fan' van Obama (en sommigen van McCain); velen voerden als dagelijkse 'status' slogans als "I will vote Barack Obama".

Als publieke bekentenis van politieke voorkeur mag dat tellen, maar in Amerika ligt dat psychologisch gemakkelijker dan in Vlaanderen. Wij vinden het gemakkelijker uit te komen voor de president die we zouden verkiezen, dan voor de volksvertegenwoordiger die we kunnen verkiezen, zelfs onder de 'vrienden' tot wie de communicatie op Facebook striktgenomen beperkt is.

Niettemin zullen in navolging van Obama ook de Vlaamse politici zich via de nieuwe media trachten te manifesteren, en mag wie van ver of nabij betrokken is in de partijpolitiek eerstdaags vriendschapsverzoeken verwachten van de kandidaten, of tenminste uitnodigingen voor hun fan-pagina's. Dit in de hoop dat de openheid van het nieuwe medium deze manifestatie van sympathie zal propageren doorheen gans het sociale weefsel van het internet. Enkele kandidaten die u gemakkelijk op facebook kan op-googlen zijn Hilde Crevits, Dirk van Mechelen, Bart Caron, Kathleen van Brempt, Frank van Hecke, Derk Jan Eppink, ...

Hopelijk mispakken ze zich niet aan de vreemde mentaliteit der Vlamingen. Eén enkele 'vriend' die een houten plakkaat in zijn voortuin zet volstaat om duizenden voorbijgangers te bereiken, maar op Facebook staat dat plakkaat in de woonkamer, en heb je dus heel veel volk nodig dat zich als 'vriend-van' wil identificeren, om hetzelfde bereik te hebben. Benieuwd of dat gaat lukken.

VM

Geen opmerkingen: